بررسی رویدادهای نجومی در سال 2017

سال جدید میلادی با تقارن هلال ماه و سیاره‌ی زهره آغاز می‌شود. این تقارن جالب در جنوب غربی آسمان قابل مشاهده است. در روز 2 ژانویه 2017 هم مجددا ماه با زهره دیدار خواهد داشت، اما این بار سیاره‌ی مریخ نیز در کنار آن‌ها دیده می‌‌شود. هم‌نشینی این دو سیاره تا پایان ماه ادامه‌دار خواهد بود و پس از آن در روز 31 ژانویه، ماه مجددا به آن‌ها می‌پیوندد.

در روز 11 فوریه 2017 یک ماه‌گرفتگی جزئی رخ می‌دهد که طی آن، ماه وارد سایه‌ی روشن‌تر زمین خواهد شد. این رویداد مانند ماه‌گرفتگی کامل به راحتی قابل مشاهده نیست. سیاره‌ی مشتری نیز در بهار به آسمان شب می‌آید و در روز 7 آوریل 2017 به نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود با زمین خواهد رسید. بزرگترین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی در روزهای 10 آوریل، 7 می و 3 ژوئن نیز به فاصله‌ی نزدیکی از ماه می‌رسد.

بارش‌های شهابی هم جزو مهم‌ترین رویدادهای نجومی در سال 2017 هستند. در این سال شاهد دو بارش شهابی مهم خواهیم بود که بارش شهابی «جباری» در روز 21 اکتبر به اوج خود می‌رسد و بهترین زمان برای مشاهده‌ی بارش شهابی «اسدی» نیز روز 17 نوامبر خواهد بود. در این روزها نور ماه کمتر می‌شود و می‌توان این رویدادها را به خوبی رصد کرد.

گل سرسبد رویدادهای نجومی در سال 2017، پدیده‌ی خورشیدگرفتگی کامل است که برای نخستین بار در طول 4 دهه‌ی اخیر در آمریکای شمالی به وقوع می‌پیوندد. در روز 21 آگوست (30 مرداد 96) ماه به طور کامل در برابر خورشید قرار می‌گیرد و این پدیده‌ی جالب و زیبا رخ می‌دهد. آخرین باری که این پدیده در آمریکا رخ داد به سال 1979 بازمی‌گردد. مسیر این خورشیدگرفتگی به طور کامل در خاک آمریکا خواهد بود؛ به طوری که از جزایر هاوایی در اقیانوس آرام شروع می‌شود و پس از 3 ساعت و 13 دقیقه در سواحل شرقی این کشور به پایان می‌‌رسد.

 


خورشیدگرفتگی