سلام به همه ی دنبال کنندگانی که مطالب این سایت را خوندن و بقیه :) اگر مطلب بخش (( رخدادهای آسمانی جذّّاب در سال 95 )) را خوانده اید

بعضی از مطالب آن بخش را در این بخش مشاهده خواهید کرد امّا در غیر این صورت مطالب این سایت برای شما کاملا جدید است امّا کسانی که

 مطالب بخش (( رخدادهای آسمانی جذّّاب در سال 95 )) را خوانده اند هم میتوانند در این بخش اطلاعات جدیدی نیز پیدا کنند :)


   12 واقعه جذاب سال 2016 را از دست ندهید

12واقعه جذاب سال 2016 را از دست ندهید
سال دیگری با وقایع ستاره شناسی پیش روی ما است. خورشید گرفتگی کامل، بارشهای شهابی  و... از این جمله اند.

بامداد  شنبه 19 دیماه: ملکه آسمان صبحگاهی همنشین سیاره حلقه بر گردن کیوان بود و با جدایی 0.3 درجه این دو جرم می درخشیدند که در روزهای بعد با فاصله بیشتر آنها را می توانید مشاهده نمایید.

سه شنبه 29 دیماه: ماه حدود ساعت 3 بامداد کمتر از 2 درجه با ستاره نارنجی چشم گاو(دبران) جدایی دارد و ساعاتی بعد از پشت کوژ ماه  افزاینده عبور می کند که البته این اختفا در ایالت متحده وکانادا قابل مشاهده است.

سه شنبه و چهارشنبه 18 و 19 اسفند ماه 94: خورگرفت کامل رخ خواهد داد که در جنوب شرق آسیا، اقیانوس آرام و مجمع الجزایر اندونزی بصورت کامل و در سایر مناطق اطراف از جمله آلاسکا و جزاریر هاوایی این گرفت بصورت جزیی قابل مشاهده خواهد بود. بیشترین زمان گرفت کامل خورشید 4 دقیقه و 10 ثانیه  ودر میان اقیانوس خواهد بود.

چهارشنبه 4 فروردین 94: دو هفته پس از خور گرفت 94 که ماه بین زمین و خورشید قرار داشت، این بار زمین بین ماه و مهر تابان قرار دارد و با عبور ماه از شمال سایه کره زمین، اولین واقعه نجومی نوروز 1395 خورشیدی یعنی ماه گرفتگی نیمسایه(خسوف غیر مرئی) رخ خواهد داد که  متاسفانه این نوع گرفت ماه با چشم انسان قابل تشخیص نمی باشد. اما چه بسا بخش پایینی ماه قدری تیره تر به نظر آید. سواحل غربی شمال امریکا در هنگام غروب ماه این پدیده را ملاحظه خواهند نمود.

شنبه اول خرداد  1395: ماه بدر(مشهور به ماه آبی) همنشین سیاره سرخ بهرام خواهد شد. در غرب اگر دو ماه بدر در یک ماه میلادی دیده شوند، به ماه بدر دوم، ماه آبی می گویند. ضمن آنکه تعبیر دیگری از این قانون اصلی وجود داردکه اگر در طول یک فصل نیز بجای 3 ماه بدر، چهار ماه بدر قابل دیدن باشد، سومین ماه بدر را در آن فصل ماه آبی می نامند. در این تاریخ سیاره سرخ بهرام که در نزدیکی وضعیت مقابله قرار دارد، در پایین ماه بدر دیده خواهد شد.

اواخر بهار95 یک ظهور بسیار ماسب از سیاره سرخ بهرام در آسمان: بعد از هفته جهانی ستاره شناسی95؛ از چهارشنبه 29 اردیبهشت تا جمعه 14 خرداد این سیاره را بصورت ستاره بسیار پور نوری به رنگ زرد – نارنجی خواهید دید که این شرایط را در سال جدید کماکان حفظ می کند.

شنبه دوم خرداد 1395: سیاره سرخ به وضعیت مقابله می رسد. مقابله شرایطی در سیارات است که مهر تابان، زمین و یک سیاره(در اینجا مریخ) در یک راستا قرار می گیرند، بطوری که زمین بین خورشید  و  آن سیاره است. هشت روز بعد یعنی دوشنبه 10 خرداد این سیاره مقارن با غروب آفتاب، طلوع می کند و در نیمه شب در میانه آسمان (سمت جنوب کره آسمان) دیده می شود. در سال نو قدر روشنایی این سیاره 2.1- و یا به عبارتی دو برابر سیاره پر نور آسمان ستاره تیشتر(شعرای یمانی) و یا همان شباهنگ خواهد بود. ساعت 2:05 بامداد سه شنبه 11 خرداد، سیاره سرخ بهرام به کمترین فاصله با زمین می رسد و در این لحظه 75.3 میلیون کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. سیاره بهرام در شهریور1382 خورشیدی به کمترین فاصله یعنی 55.7 میلیون کیلومتری زمین رسید و نزدیکی امسال نیز می تواند بسیار قابل توجه باشد. در هفته ها و ماههای پس از مقابله(اوایل خرداد95 به بعد)، سیاره سرخ جرم آسمانی ثابت شبانگاهی برای رصدگران خواهد بود. با عقب افتادن این سیاره از زمین، به مرور شدت درخشش سیاره سرخ پایین می آید.

جمعه 8 امرداد 95: یک اختفای دیگر از ستاره چشم گاو(دبران) را رصدگران غرب کانادا و ایالات متحده در گرگ و میش سپیده دم این تاریخ می توانند شاهد باشند، این اختفا را ایشان در پایین آسمان شمال شرقی خود نظاره گر خواهند بود. در این تاریخ، از دی رصدگران کشورمان، ماه کمترین فاصله را با ستاره دبران خواهد داشت.

پنجشنبه 21 و بامداد جمعه 22 امرداد95: برای بارش شهابی پرساووشی که برخی با حذف "پ" در زبان فارسی! از آن با نام "برساووشی" یاد می کنند!؟ شرایط خوبی درسال نو میلادی پیش بینی می شود، به نحوی که انتظار می رود 90 شهاب در ساعت مشاهده شود. امکان انفجار یکی از شهابها و ایجاد نور خیره کننده آن، در این بارش شهابی مشهور سالیانه وجود دارد. با وجود ماه در تربیع اول، به نسبت آسمان از آلودگی نوری کمی برخوردار است، ضمن آنکه ماه بعد از نیمه شب غروب می کند و آسمان تاریک برای مشاهده این شهابها در اختیار رصدگران مشتاق است.

یکشنبه 7 شهریور95: دو سیاره درخشان ناهید و برجیس در آسمان شامگاهی خود نمایی می کنند . این اجرام در غرب- جنوبغرب آسمان در این تاریخ بعد از غروب مهر عالم تاب، قابل مشاهده هستند. این دو جرم در زمان مذکور بسیار به هم نزدیک هستند و حدود 5 دقیقه کمان(یک ششم قطر ماه بدر) از هم جدایی دارند، به نحوی که تشخیص آنها به عنوان دو جرم آسمانی، با چشم غیر مسلح مشکل است!

چهارشنبه 28 مهر95: باز هم اختفا، آنهم اختفای مجدد ستاره چشم گاو(دبران) در این تاریخ رخ خواهد داد.  ستاره مزبور از پشت کوژ ماه کاهنده محرم 1438 قمری این عبور را تجربه می نماید. شرق کانادا و بیشتر ایالات متحده این اختفا(پنهان شدن جرم آسمانی کوچک دوردست، در پشت جرم آسمانی بزرگ نزدیک به زمین). در ایران قبل از آغاز اختفا، هوا روشن و ماه نیز به مرور غروب می کند.

دوشنبه 24 آبان 95 ابرماه سال: ماه کاملی که در این تاریخ مشاهده می شود، به کمترین فاصله با زمین نزدیک است و ساعت 17:22 عصر این روز به وضعیت بدر(ماه کامل) خواهد رسید. 2.4 ساعت بعد از لحظه بد، ماه به کمترین فاصله با کره خاکی زمین رسیده وتنها 356536 کیلومتر با ما فاصله دارد. آخرین بار که ماه این مقدار به زمین نزدیک شده بود، دوشنبه پنجم بهمن 1326 خورشیدی بوده است! انتظار می رود طی این چند روز، دامنه جزر و مد اقیانوس در این زمان بسیار بالا برود.(جزر به پایین ترین سطح و مدّی با بالاترین سطح). میانگین فاصله ماه از زمین،  384470 کیلومتر است.

سه شنبه 23 آذر95: بارش شهابی سالیانه دوپیکری(جوزایی) در این زمان از راه می رسد. جالب است که در این شب باز هم ستاره چشم گاو(دبران) از پشت مهتاب عبور می کند، هر چند که در کشورمان هنگامی که ماه  و دبران به هم خیلی نزدیک می شوند، این دو جرم در افق غرب غروب می نمایند!  تعداد بالای ZHR این بارش، آنرا در راس بارشهای سال 95 خورشیدی قرار داده است. پش بینی می شود در زمان اوج این بارش، 120 شهاب در ساعت با جو زمین برخورد داشته باشند. این بدان معنا است که اگر خوش شانس باشید، در هر دقیقه دو شهاب را می توانید مشاهده نمایید اما متاسفانه نور زیاد ماه مزاحم رصد شهابهای این بارش است! البته  اختفا ستاره چشم گاو پشت ماه، این فرصت را ایجاد می کند که حداقل در این شب، رویداد نجومی دیگری را ساکنان ایالات متحده مشاهده نمایند.


با تشکر از سایت  www.iaas.com که توانستم عکس ها را از آن جا پیدا کنم